Nordisk udstill. ´rart´, Nordic exhibition, ´rart´

1DSC02733Marianne Rønnow,´Forsøg med Valmue-Notre Dame´, valmuesaft på papir, 71 x 57 cm. 2014. c.M.R.   DSC02700 Marianne Rønnow,´Forsøg med Valmue´, valmuesaft på papir, 71 x57 cm, 2014.c.M.R. DSC02626 Marianne Rønnow,´forsøg med Valmue´, valmuesaft på papir, 71 x 57 cm. 2014.c.M.R.                 2 019 49843 6271 6297 6295

1. Forsøg med Valmue, valmuesaft på papir (71x56cm) 2. Stjerne, mobile, prints (90cm diam) 3. Pragma – Drama, bogprojekt, folie, foto.

 

 

 

Valmue, ´rart´.
Tekstil: Elisabeth Haarr. Skulptur: Barbro Raen Thomassen.                                                                                          Foto af tryk (4,50x3m), ´Forsøg med Valmue´: Marianne Rønnow.

 

Flere fotos fra udstillingen  efter tekster.

 

NORDISK UDSTILLING, rart, 31 okt – 20 dec 2014, i KUNSTHAL NORD, Aalborg. Dk.

Udstilling med Elisabeth Haarr og Barbro Raen Thomassen fra Norge og Ann Mai Lunde Røge og Marianne Rønnow fra Danmark.

Anmeldelse: www.magasinetkunst.dk

Se mere her

´Forsøg med Valmue´
For en del år siden stod der pludselig en stor, kinarød valmue i min skovhave. Hvor kom den fra?
Senere har jeg fundet ud af at den vandrer. Dens frø er svære at komme uden om, og den slår til hvor den kan. En rød og sort valmue, dramatisk, smuk, næsten farlig. Smuk, dramatisk, farlig, rød, sort, siger mig noget, men det siger næppe et stykke natur, her en blomst, noget. Den følger bare sit program, den er i sig selv, enten følger den sine præmisser, eller også dør den.
Rart var det ihvertfald med valmuen, som nu driver sit overherredømme på min jord. Så meget at jeg i år har været i stand til at lave 2-3 l saft af dens kronblade, som jeg ville prøve at male med. Det viste sig at valmuens saft er særdeles rig på pigmenter, og hvad var da mere nærliggende end at portrættere denne smukke vandrer ved hjælp af sit eget farvestof. Det har jeg forsøgt og med den et andet stort frøhus: Notre Dame i Paris.
Hvad har de to med hinanden at gøre? Anede det ikke, der opstod simpelthen sød musik imellem dem. Og ved nærmere fornemmende eftertanke, kunne jeg se, at de ligner hinanden. Notre Dame bygningens dramatiske kraft, spektakulær, fuld af passion. Valmuen om igen. Også den kaster sine frø, er skræmmende smuk, er i sig selv, hvis den opfylder sine præmisser.
 
Mobilen ´Stjerne´ forsøger at henlede tanken på noget, nok mest i norsk
betydning, grundlæggende rart; det vilkår at vi befinder os på en planet, en kugle, der farer rundt i et kæmpestort, uafgrænset, sort, strålende rum.
 
Bogprojektet ´Pragma – Drama´handler også om et grundlæggende vilkår; pragma, virkeligheden, sat over for drama, afspejlingen af virkeligheden.
Virkeligheden og dramaet i ethvert menneskes liv. Her er verdens mest indflydelsesrige og magtfulde personer ikke anderledes stillet, end et lille, handikappet barn, der, med benskinner på, forsøger at lære sig at gå.

Marianne Rønnow.

 

 

      RART pdf      invitation      Skærmbillede 2014-11-10 kl. 15.06.58

 

Anmeldelse:

Den danske kunstner, Marianne Rønnow, udstiller Valmuemeditationer på Kunsthal Nord.

* * * * *

Rønnow er kendt for sin eksperimenterende, udforskende og legende tilgang til det kunstneriske felt. I udstillingen RART, hvor hun arbejder sammen med 3 andre kvindelige kunstnere, hænger hendes værk: “Forsøg med valmue”. Det er en serie med 10 papirarbejder, hvor valmuen er portrætteret med sin egen saft.

Det er et filosofisk og næsten mystisk værk, Rønnow lægger frem. Hun siger selv: ”Når der vokser over 100 store sorte og røde valmuer op om ørerne på mig, og jeg ser, hvor ødselt de smider pragten, så snart de er bestøvede, så bliver jeg interesseret i DET DE ER”.

I processen har hun derpå givet sig til at indsamle mange mange valmueblade, alene styret af lysten til at se en kæmpe portion røde blade på én gang. Under arbejdet blev hun rød på fingrene. og saften fra blomsterbladene drev af hendes hænder. Pigmenter bundet i Valmuens eget blod. Så kommer ideen: Billeder malet med Valmuens saft. Og teknikken: at presse saften ud, påføre den på akvarelpapiret. Kontrolleret – med lange, lange tørretider. Til slut de 10 papirarbejder, der udvælges.

De 10 papirarbejder viser både genkendelige Valmueprofiler og frøstande, men også mere abstrakte tegn. Valmuesaften har en rigdom i farverne fra lysende grønt til brunrødt. Det klinger i øjet. Det er sarte billeder, som rigtige Valmuer også er det. De smider straks alle blomsterbladene, når man vil plukke dem og sætte dem i buket. Det er også stærke billeder. Utæmmede, som ukrudt nu er og vildtvoksende overalt i naturen og på fladen

Der er noget zen-buddhistisk enkelt over disse papirarbejder både i fremstilling og materialevalg. Det er, som om Rønnow har lavet et sanseligt alfabet over Valmuens væsen. Man behøver ikke at være tålmodig og vente på, at udtrykket åbner sig, nej, det kalder selv ind til fordybelse og nærvær. Til gengæld bliver man mere og mere glad og forundret og stille indeni, jo længere man står foran serien, og lader den stå frem. Vanvittigt komplekst og legende let på samme tid. Det er billedmeditation, når det er bedst.

Karin Lykke Waldhausen

Billedkunstner Karin Lykke Waldhausens anmeldelse er en masterclasseopgave ved Henrik Broch-Lips, kunstnerisk leder på Kunsthal Nord.

 

´Forsøg med Valmue´, Marianne Rønnow, Kunsthal Nord Bogprojekt, Marianne Rønnow. ´rart´.

Foto, Marianne Rønnow                                             Bogprojekt, Marianne Rønnow

´rart´.   M.R. .`rart´ Print, Marianne Rønnow

Tekstil, Elisabeth Haarr – Mobile, Marianne rønnow

 

 

 

´rart´. Kunsthal Nord

Tekstil, ´Syria-forheng´, Elisabeth Haarr. Skulptur, `Det vi kaller bær´, Barbro Raen Thomassen.

 

Ann Mai l. Røge. ´rart´

Objekter, `Trusser og Ting`, Ann Mai Lunde Røge.